Aktualności
Kim byli mieszkańcy Truso?

Kim byli mieszkańcy Truso?

Pytanie to pojawiło się już na samym początku badań prowadzonych na obszarze tego portu handlowego. W miarę postępu badań odkrywano coraz więcej charakterystycznych obiektów (pozostałości budynków i łodzi) oraz artefaktów (głównie biżuterii), a także przedmiotów o przesłaniu symboliczno-wierzeniowym (m.in. amuletów), które coraz precyzyjniej pozwalały wypowiadać się w tej kwestii.

Wśród biżuterii były to ozdoby noszone głównie przez kobiety, które zarządzały gospodarstwem domowym. Licznie odkrywano zwłaszcza paciorki szklane i bursztynowe, które w dużej części stanowiły pozostałości bogatych kolii noszonych przez mieszkanki poszczególnych budynków.  Szczególnie cenne w kwestii identyfikacji etnicznej mieszkańców Truso były ozdoby wykonane ze srebra i stopów miedzi, m.in. zapinki-brosze, zawieszki i plakietki. Całą gamę takich wyrobów odkryto w poszczególnych budynkach. Były to charakterystyczne dla rzemiosła skandynawskiego fibule płytkowe, tarczowate, równoramienne, trójlistne, języczkowate, pierścieniowate czy miseczkowate/żółwiowate. Ozdoby te noszone były głównie przez kobiety, chociaż niektóre z nich, np. zapinki pierścieniowate/podkowiaste, nosili też mężczyźni. Wśród zawieszek były to m.in. miniatury młotów Thora, wykonane z żelaza, poroża lub bursztynu (ryc. 1). Wśród plakietek zdecydowanie wyróżnia się, wykonane ze srebra wyobrażenie walkirii (ryc. 2).

Ryc. 1. Niedokończony paciorek krążkowaty lub nowa forma ozdoby-zawieszki łącząca paciorek z młotem Thora, nr inw. 1430/2008
Ryc. 2. Plakietka przedstawiająca postać kobiety w długiej sukni trzymając ej za uzdę konia, srebro (ar XXVII/24B), nr inw. 74/2000. Plakietki takie, charakterystyczne dla sztuki skandynawskiej, interpretuje się jako wyobrażenia walkirii lub kobiet wojowniczek

 

Wszystkie wymienione wyżej typy ozdób to charakterystyczne dla nordyjskiego kręgu kulturowego wyroby. Zarówno ich kształt, a zwłaszcza ornamentyka, zawiera mocny przekaz symboliczno-wierzeniowy, charakterystyczny dla społeczeństw skandynawskich, tylko w ich łonie wytwarzany i przez nie rozumiany.

Wyjątkowym znaleziskiem związanym z wierzeniami jest bursztynowa zawieszka pryzmatyczna (ryc. 3). Zawieszki takie wywodzi się od okazów występujących m.in. w inwentarzach cmentarzysk kultury czerniachowskiej / Sântana de Mureş i w grobach alemańskich nad górnym Renem i wiąże z kultem Herkulesa, rzymskiego bóstwa. We wczesnym średniowieczu spotyka się je na cmentarzyskach i w osadach skandynawskich. Tam z kolei utożsamiano je z Donarem/Thorem. Podobne do znaleziska z Truso okazy pochodzą z wikińskich portów handlowych w Hedeby i Birce. Najbardziej jednak zaskakującym miejscem odkrycia analogicznej zawieszki był kompleks osadniczy na wyspie Torcello, położonej ok. 8 km na północny wschód od historycznego centrum Wenecji. Oprócz zawieszki pryzmatycznej i innych przedmiotów o proweniencji skandynawskiej odkryto tam srebrne monety, m.in. dirhem Abbasydów i denar Karola Wielkiego. Monety te, wybite na przełomie VIII i IX wieku, zdaniem wielu badaczy, w bardzo symboliczny sposób poświadczają znaczenie Torcello jako pośrednika w handlu między imperium karolińskim (Zachodem) a światem muzułmańskim (Wschodem). Cesarz bizantyjski Konstantyn Porfirogeneta pisząc o Torcello, nazwał je „emporion mega”, które utrzymywało kontakty handlowe z Północą. Obecność kupców ze Skandynawii w Torcello zdaje się potwierdzać m.in. odkryta tam bursztynowa zawieszka pryzmatyczna. Co było przedmiotem zainteresowania handlarzy z Północy? Mogły to być wyroby szklane, głównie naczynia, które wytwarzano w warsztatach działających w Torcello w IX-X w. Kontakty handlowe z regionem poświadczają m.in. fragmenty naczyń szklanych odkrytych w trakcie dotychczasowych badań wykopaliskowych w Truso. Dla części z nich można wskazać ścisłe analogie do wyrobów warsztatów szklarskich z Torcello. W Truso znaleziono też bardzo charakterystyczny szklany pionek do gry planszowej (ryc. 4). Jest bardzo prawdopodobne, że wykonano go w warsztatach w Torcello, gdzie odkryto identyczny okaz.

Ryc. 3. Zawieszka pryzmatyczna wykonana z bursztynu. Symbolizuje jedno z głównych bóstw mitologii skandynawskiej epoki wikingów – Thora
Ryc. 4. Pionek do gry planszowej odkryty między budynkami nr X i XI , szkło czarne, nieprzezroczyste, nr inw. 1012/2002

Analizując bursztynową zawieszkę pryzmatyczną z Truso, dowiedzieliśmy się zarówno o przesłaniu symboliczno-wierzeniowym, jaki zawierała oraz o jej przynależności kulturowo-etnicznej. Szukając zaś analogii odkryliśmy, że kontakty handlowe mieszkańców Truso obejmowały także południe Europy.

Więcej o przedstawionych wyżej przedmiotach oraz wielu innych artefaktach o proweniencji skandynawskiej można przeczytać w najnowszej publikacji Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu dotyczącej badań w Truso, która ukazała się w ramach serii wydawniczej Studia nad Truso, tom V. Publikacja ta, autorstwa piszącego te słowa, została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Marek Franciszek Jagodziński, Janów Pomorski stan. 1. Struktura i zabudowa strefy portowej. Wyniki badań archeologicznych w latach 2000-2008, „Studia nad Truso”, t. V, red. M. Bogucki. M.F. Jagodziński, Elbląg 2024.

Marek F. Jagodziński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *